Kinderyoga: 'toverend' met zijden doekjes en verhalen naar regenboogland Kinderyoga:  ‘toverend’ met zijden doekjes en verhalen naar regenboogland
 
Hoe het begon:
Ik mocht voor ‘Saartjes Wereld’ prachtige zijden doeken uitproberen in mijn kinderyoga- en kindercoachingspraktijk om te ontdekken wat ik er allemaal mee kan.
Mijn ervaringen lees je in deze blog: een manier om anderen te inspireren en te informeren over de kracht van kleuren, beweging en spel met de als fluweel aanvoelende, zacht glanzende zijdes. Voor mij was het een wens die uitkwam, en die nog kleurrijker en sprankelender uitpakte dan ik had durven dromen.


 
Regenboogland 
 
Het mooiste was misschien nog wel de verwonderde, glinsterende blik in hun ogen. Net aangekomen van een drukke schooldag, hebben de kinderen uit mijn kinderyogaklas vandaag echt behoefte aan bewegen, vriendelijke aandacht en spel. Ze ploffen wat vermoeid op hun matjes, blij er weer te zijn. We drinken wat, eten watermeloen en ze vertellen hoe het met ze gaat.
 
Dan vertel ik dat we op reis gaan, op reis naar een heel mooi land…: Regenboogland. En daar hoort een verhaaltje bij, een heel mooi verhaal. Het heet ‘De wens van de kleine engelen’  (van Marlis Salzmann) met een boodschap die meteen je hart verwarmt.
Ik lees het verhaal voor over kleine engelen, wonend op een ster, die zien dat iedereen op de hele wereld eigenlijk maar een ding wil: liefde. Maar hoe kunnen ze hen dat geven? Ze slapen er een nachtje over… en toveren dan, ieder met hun eigen kracht en kwaliteit, prachtige kleuren tevoorschijn…
Een voor een haal ik de zijden doeken uit mijn houten doos. Rood., oranje, geel, groen, roze, blauw en paars… De kinderen kijken ademloos naar de glans en de kleur van de stof. Hun ogen beginnen te glinsteren. Elk kind krijgt een eigen kleur (doek) en ze beginnen er direct aan te frummelen te aaien en te liefkozen.  
Ik vertel verder: ‘Samen vormden de engelen een prachtige regenboog. Vanaf die dag omarmen zij de aarde om iedereen te herinneren dat ze geliefd zijn.’
Ik pak de regenboogdoek erbij en een meisje springt meteen op: ‘wow, die wil ik!’
‘Ssst’, zeg ik zacht, want het verhaaltje is nog niet klaar.
De mooiste zin is misschien wel de laatste: ‘de kleuren omarmen iedereen, ook Jou…’
De kinderen zuchten blij en wapperen met hun doeken. Wat een mooi verhaaltje, fluistert een meisje met een dromerige blik.  Een ander staat al op, klaar om naar regenboogland te gaan.
Ieder met hun eigen doek waaien we met de kleuren, naast elkaar zittend in een cirkel met onze voeten tegen elkaar. We zingen ‘wij zijn een regenboog, een regenboog, een regenboog’ en zwaaien van links naar rechts boven ons hoofd, een ‘boog’ creërend met ons lijf. Een heerlijke losmaak-oefening en we maken contact met elkaar.
Al gauw komen de kinderen zelf met allemaal ideeën om met de doeken te doen: enthousiast wapperen ze, waaien, zwieren en draaien.
 
Ademspel
Even later zitten ze geconcentreerd adem in de doek te blazen, die ze met beiden handen omhooghouden. Jee, hij waait bijna weg! roept een van de kinderen. Zacht blazen, hard blazen., allemaal ademoefeningen die ze spelenderwijs met hun adem verbinden. 
Bijzonder is hoe elk kind zijn eigen favoriete kleur heeft. Een hoog gevoelig meisje kiest paars, de kleine donderwolk kiest rood en de zachte, begripvolle jongen kiest groen.
We hebben het er niet over, maar het helpt mij de lessen nog beter op de kinderen af te stemmen: ik zie letterlijk nog meer hun ‘kleuren’ en wie ze zijn. Opeens snap ik dat het ‘vurige’ meisje echt moeite heeft met de ‘droomreis’ (en dan vooral het wat stiller liggen...,) juist omdat ze zo veel energie heeft en enthousiast is.
Ook in mijn kindercoachpraktijk zijn de doeken daarom een welkome aanvuling. Naast knuffels, stenen, schelpen, potlood, wasco en papier, geven ze een belangrijke aanvulling als een kind zijn eigen ‘spel’ wil spelen. Een doek kan alles zijn: water, lucht, wolk, een blauw mannetje van mars etc.…
 
Droomreis
We sluiten de les af met een droomreis. De doeken mogen dichtbij blijven, over hun hoofd (zijde ademt) of in hun armen, op hun buik., net wat ze willen. De droomreis brengt hen naar regenboogland, waar de mooiste kleuren op hen wachten om hen te helpen en blij te maken. Een kleur valt het meeste op.., die kleur tovert zich om tot een zachte deken en landt (in gedachten) over hun lijf.
Het koestert en maakt het kind blij en rustig. Als de droomreis voorbij is, rekken ze zich ontspannen uit. De rust in hun ogen doet me goed. Zonder aarzelen leggen ze de doeken weer terug in de ronde doos.
‘Gaan we hier volgende week weer mee yoga-en?’ vragen ze.
Ik knik.
 
Toverpoeder
De zijden doeken zijn misschien het best te vergelijken als een vleugje toverpoeder: je hebt het misschien niet ‘nodig’, maar het geeft net dat stukje magie mee aan een (kinderyoga) les of samen-zijn-moment die kinderen (en jezelf!) zo goed doen!
En zoals elk kind zijn eigen kwaliteit heeft, heeft ook elke kleur van de doeken dat. De een nodigt uit tot koelte en verstilling, de ander tot actie of dromen. Ik word er blij van. En ik moet denken aan een mooie quote die ik ergens las, denkend aan de kinderen uit mijn kinderyoga- en kindercoachingspraktijk, ieder met hun eigen kleur…, hun eigen zijn.
 
‘Every child is a different kind of flower and all together make this world a beautiful garden.’
 
Tips om te werken met de doeken
De zijden doeken maakten mij en de kinderen zo enthousiast, dat ik er wel tien lessen over zou kunnen doen. Ter inspiratie heb ik hieronder heel kort een paar dingen neergezet die je ermee kunt doen. De mogelijkheden zijn eindeloos, dit is een leuk begin!
 
Samenwerking:
 
Ga zitten in een kring, benen wijd uit elkaar, voeten (zolen) raken elkaar. Zit stevig, haal de huid onder je billen vandaan zodat je je zitbotjes stevig voelt. Spreid je armen naast je. Pak je doek en waaier over je hoofd van links naar rechts, je bovenlichaam beweegt mee. Zet mooie muziek aan of zing een liedje, stem de bewegingen op elkaar af. Zo voel je je echt ‘samen’ en kan flow ontstaan.
Ga naast elkaar staan, met een doek tussen elk kind in die ze met hun handen vasthouden. Loop nu door de ruimte met de doek steeds op gelijke lengte van elkaar (geen slappe doeken). Dit vergroot de concentratie en afstemming op elkaar. Draai in bochten om het moeilijker te maken, wees stil en geniet ; ).
Maak een waaier voor elkaar: de een waaiert rustig de doek langs een kind, van boven naar beneden en ‘betovert’ het met de kleur.
 
 
Kinderyoga/Beweegtips:
 
De wind of de golven nadoen met de doeken
Doeken in de wind houden als je buiten bent en kijken hoe ze bewogen worden
Met muziek op dansen met je eigen kleur
Vliegoefeningen: armen wijd naast je, zak door je knieën en adem in bij het opstijgen en uit bij het landen.
De doek overpakken als je met je armen een zon maakt om jezelf heen
Handen houden de doek vast voor je buik (slap). Dan adem je in en buigt je armen omhoog, tot hoog boven je hoofd en bij de uitademing naar beneden. Dit kun je zittend of staand doen.
Driehoeks houding uit de kinderyoga: de doek waaiert met je mee, vergroot de concentratie
Cactus-draai: zit in kleermakerszit, beiden armen gebogen en op schouderhoogte (als een cactus, handpalmen wijzen naar voren en vingers naar boven). Neem een doek in een hand en draai van links naar rechts. Met adem: adem in naar links en uit naar rechts. Concentrerend.
 
Aandacht- adem oefeningen (mindfulness):
 
Houd de doek tussen je beiden handen ter hoogte van je gezicht en iets ervandaan. Blaas nu heel zacht, iets harder en met tussenpozen in de zijden doek. Zie welk effect het heeft. Speel met je adem.
Doe een druppeltje natuurlijke (etherische) olie of spray op de doekjes. Ga lekker liggen. Sluit je ogen en leg het doekje op je gezicht (de zijde ademt). Ruik…, met aandacht.
Laat iemand anders heel zacht met de doek over je huid bewegen (kriebelen, kietelen, aaien.). Met je ogen dicht voel je veel meer! Als je dat durft. is dat heel fijn.
Houd de doek in je schoot en sluit een moment je ogen. Adem een paar keer lang in en bewust uit. Open langzaam je ogen en bekijk de doek en laat de kleur op je inwerken. Wat zie je? Welke woorden, gedachten of beelden komen er in je op?
Kun je een doek ook ‘horen’? Waaien, wapperen, ritselen…
 
 
Boeken en andere materialen die je kunt gebruiken in combinatie met de doeken:
 
‘De wens van de kleine engelen’ die ik gebruikte in mijn les. Dit gaat letterlijk over het (mythische)  ontstaan van de regenboog en met een mooie boodschap! Ook erg mooi in de winter… als alle kleuren verdwenen lijken.
Prentenboek ‘Vlinder & Slak’ (Wendy Traa) deze twee verhalen nodigen kinderen liefdevol uit de ‘vlinder’ en ‘slak’ in zichzelf te ontdekken en de kleuren van de doeken passen daar prachtig bij: zo helder, rustig en koel als een slak, zo sprankelend, licht en energiek als een vlinder. Ideaal ook in combinatie met kinderyoga/beweging, omdat je er mooie borstverruimers, de kind houding en vliegbewegingen mee kunt maken. De ‘sterrenhemel’ uit het boek heeft met het sterrenhemel-doek uit de set zelfs een letterlijke eigen plek tussen de doeken.
Voor kleuters is ‘Muis droomt een regenboog’ erg leuk: muis droomt lettelrijk van kleuren en je kunt dan steeds een kleur erbij pakken en die ook uitbeelden… Welke bewegingen horen bij de kleuren. De regenboogdoek brengt alle kleuren dan weer mooi samen.
In Droomavonturen van Rosalinda Weel vind je meerdere verhaaltjes waar de doeken mooi bij gebruikt kunnen worden.
‘Onze wereld is bont’ van Christofoor vind je een schat aan praktische informatie en inspiratie over kleuren en hoe je ermee kunt spelen, werken en ontdekken met kinderen.
‘Kindergeheimen’ van Christofoor: een inspirerend boek met korte verhalen en mooie manieren om de ‘geheime’ wereld van het kind te ontdekken: hun innerlijke vriendjes, hun dromen en sprookjeswerelden. Daar passen de doeken mooi bij.
Bewegingskaarten uit het Hartenpakket: een combinatie van kinderyoga- met een vleugje mindfulness en bevorderen hartcoherentie. De doeken zijn goed in te zetten bij: de vlinder, de slak, de zon zwemmen in de zee bijvoorbeeld.
‘Frederick’ van Leo Lionni: prachtig prentenboek waarin muis Frederick in de winter alle kleuren van de regenboog terug tovert met zijn verhalen.
Gedichten en verhalen over de bloemenkinderen, aarde, water, vakantie, zon etc.…
 
Overige ideeën:

Vooral met jonge kinderen is het leuk om net te doen alsof de doeken ‘kleurelfjes’ zijn. Stop ze in een mand, of in een boomstronkje bijvoorbeeld en laat ze langzaam o juist onverwacht tevoorschijn komen… De kleurelfjes komen vertellen over de kleuren… welk geheim elke kleur heeft.
Sluit aan bij de seizoenen of bij je thema van die  les/dag/schooldag:  leg ze neer bij de andere materialen die het seizoen of het thema uitbeelden en pak het erbij… of laat je verrassen door de ideeën van de kinderen! Blauw past bijvoorbeeld goed bij een thema over water, vakantie en doe daar de ‘watermuziek’ van Handel bij. En dan ook nog met waterverf schilderen over stromen, beekjes of woeste zeeën, dat is helemaal fijn!
 
 
Voor meer informatie over de zijden doeken van Sarah's Silks *klik* en spelmateriaal van Grimm’s *klik*
Voor meer informatie over Wendy Traa en haar boeken en materialen *klik* of www.deopenplek.nl

De eerste en de laatste foto zijn van Sarah's Silks, de overige foto's zijn door Wendy Traa gemaakt. 

 
      01-07-2016 21:54     Reacties ( 0 )
Reacties (0)

Geen reacties gevonden.